Tjukksykler
Fatbikes, eller tjukksykler som de kan kalles på norsk, ble først utviklet i Alaska slik at man kunne sykle langs løypene som hundekjørere kjører med hundesleder. Dette var ikke mulig å få til med tradisjonelle terrengsykler, ettersom dekkdimensjonen var for smal, og dermed så tjukksyklene dagens lys.
Fatbikes har svært brede dekk på mellom 3,8 og 4,7 tommer. Det har vært mulig å få kjøpt fatbikes i Norge allerede i et par år, og det ser ut til at markedet har tatt denne sykkeltypen svært godt imot. Kanskje noe av grunnen er at fatbikes gjør det mulig å utnytte enda mer av det fantastiske sykkelterrenget og de mange typene underlag vi har i Norge, og at det blir mulig å forlenge sykkelsesongen til å vare hele året. Fatbikes har nemlig helt utrolige egenskaper, både i løssnø, i sand og i søle, og dermed kan man sykle i alle typer terreng både når det har vært en skikkelig våt regnværsperiode med mye sølete underlag og hele vinteren mens snøen ligger over vårt langstrakte land. I tillegg tåler tjukksykkelen alle hindringer i skog og mark, som røtter og steiner. Dermed er det bare å sykle over det man måtte støte på av hindringer i terrenget – og sykkelen tåler det!
Interessen for fatbikes har virkelig økt, og det ser ut til at flere og flere ønsker at det skal arrangeres spesielle sykkelritt for fatbikes også i Norge. Kanskje fatbikes kan bli den nye store vinteridretten? I alle fall gir denne sykkelen alle muligheter til å gi ny sykkelinteresse for mennesker i alle aldre og med alle typer forutsetninger. Fatbike er en sykkeltype som gjør det mulig å trene både på veien og i terrenget i all slags vær. Det gode dekkgrepet på underlaget gjør at man kan trene ute selv når det er snøfokk og kuldegrader, samtidig som man kan ta seg en skikkelig terrengtur i skogen når høsten byr på store mengder regn og søle.